Chaos & Stinky Tofu.. - Reisverslag uit Peking, China van Marlinde & Co - WaarBenJij.nu Chaos & Stinky Tofu.. - Reisverslag uit Peking, China van Marlinde & Co - WaarBenJij.nu

Chaos & Stinky Tofu..

Door: Marlinde and Mark

Blijf op de hoogte en volg Marlinde & Co

02 Maart 2010 | China, Peking

FOR ENGLISH SCROLL DOWN

Ni Hao guys ^_^

Allereerst natuurlijk een gelukkig nieuw(chinees)jaar! Het jaar van de tijger.. Het Chinese nieuwjaar, oftewel Springfestival is het belangrijkste feest voor de bijna 1,5 miljard Chinesen die er hier rondlopen. De Chinesen geloven heilig in de Chinese dierenriem. Het jaar van de tijger staat voor energie, doelgerichtheid, leiderschap maar ook kwetsbaarheid. Ik ben benieuwd..

Bij ons gaat het leventje gewoon door en inmiddels zijn we alweer een dikke maand verder na onze vorige update en volledig ingeburgerd in het dorp. Zo reed ik laatst naar 'de stad' en onderweg viel het mij op dat er ergens een eend miste .. een EEND! Rotterdams wijffie versus Boerin hoor.. Mijn vriendinnen zullen me hierna ook niet meer aankijken, maar uit praktische overwegingen heb ik een stel kaplaarzen aangeschaft! OK OK.. ik zag ze laatst ook in de Cosmo staan die een gast uit Nederland voor ons meenam, maar goed.. Charming is anders!

In ieder geval gaat alles goed en lekker zijn gangetje. De tijd gaat hier wel echt ONWIJS snel, snap echt niet waar de dagen blijven, maar we hebben het in ieder geval nog steeds naar ons zin! Natuurlijk is werk op een gegeven moment werk en smachtten ook wij naar een 'al zeggen we zelf' welverdiende vakantie!

Voordat ik mijn frustraties de vrije loop laat, moet ik eerst zeggen dat Co & ik een redelijk domme fout hadden gemaakt door de week voor Springfestival op vakantie te gaan. Ieder zelfrespecterend persoon zorgt er gewoon voor dat die genoeg eten in huis heeft om de weken voor het Chinese nieuwjaar niet uit huis te hoeven. Alle (bijna) 1,5 miljard Chineesjes zijn in deze week onderweg naar huis om daar met zijn naaste familie een mooi feestje te bouwen! En dat hebben we gemerkt. Mensen lagen 2 dagen voor het treinstation om een kaartje te bemachtigen, vliegtuigen zaten vol, hotels ook en prijzen vervijfvoudigen (niet overdreven). Iedereen was onderweg en het was chaos alom.

Maar dat mocht de pret niet drukken.. Op naar het strand was ons doel! Het Hawai van China wel te verstaan! Althans dat zegt 'men', maar daar wil ik even een dikke 'AHUM' tegenin brengen! Hawai van China? Niet dus! Heb meerdere stranden bekeken en ben welteverstaan geen 1 witte zandkorrel tegengekomen, maar goed.. daar laat je je vakantie natuurlijk niet door verpesten! Met je ogen dicht en Ipod op kun je nog steeds ultiem chillen natuurlijk.. Dat wil zeggen als je een persoon bent die zijn irritaties aan de kant kan zetten (en NEE zo'n persoon ben ik niet).. Want I hate to say this, maar Chinesen kunnen redelijk annoying zijn. Het fenomeen 'personal space' kent men hier gewoon niet..punt! Ze komen gerust tegen je aan staan en als je pech hebt hangen en dan mag je duimen dat ze niet toevallig net 'stinky tofu' ophebben, want JA.. 'stinky tofu' vindt men hier heerlijk!

Misschien moet ik eerst eens uitleggen van stinky tofu is. Ik weet zeker dat ie-de-reen die ooit naar China is geweest, deze 'delicatesse' kent. Je loopt lekker over straat en ineens komt daar die rotte zure lucht weer tevoorschijn.. En de Chinesen eten dit!! Ik nodig jullie bij deze uit de volgende link aan te klikken, want dan krijg je misschien een beetje een idee van de geur die we regelmatig per ongeluk opsnuiven (http://en.wikipedia.org/wiki/Stinky_tofu).

Natuurlijk was Sanya ook fantastisch. Dagelijks de slappe lach krijgen over de miljoenen Chinesen die ALLEMAAL in een hawai-pakje lopen was geweldig.. Echt waar, je hebt geen idee. Honderduizenden mensen met allemaal een compleet (dat wil zeggen broek en shirt) pakje aan.. Om het af te toppen was de regel schijnbaar 1 print per familie! Geniale vent die deze pakjes maakt.. moet echt binnen zijn trouwens!
Het was alleen best lastig om gezellig uit eten te gaan. Het hele fenomeen 'gezelligheid' kent men hier niet en Sanya is zo gecaterd to Chinese, dat bij elke strandtent die er was, alleen maar ronde tafels (met het plastic eromheen gelaten) voor groepen stonden. Romantische 2 persoons tafeltjes aan het strand?? MM.. not so much.. Op dag 2 gelukkig een paar leuke restaurantjes (Italiaans, Thai's, Australisch, want NEE ik eet geen rijst tijdens mijn vakantie) gevonden, waar we de de hele week gezellig hebben gegeten tussen de andere buitenlanders.. Heerlijk fout, I know!
Sanya werd gelukkig wel steeds leuker, want op dag 1 hebben we niet veel meer gezegd dan.. Gillend Naar Huis!! Uiteindelijk was het een heerlijke vakantie (mede door het zwembad bij het hotel) Just what the doctor ordered.. We hebben alleen maar gegeten, geslapen, gedronken, gezwommen, gelezen en bruin geworden dus veel meer woorden kan ik er niet aan vuil maken.

Voodat we gingen bakken in Sanya zijn we trouwens eerst nog een weekend naar Guangzhou geweest om daar twee Nederlanders op te zoeken die bij ons te gast waren geweest in The Giggling Tree. Michelle werkt bij het Nederlandse consulaat en komt dus vrij makkelijk aan Nederlandse spulletjes. We hebben dus lekker gelogeerd in een heel erg Nederlands huis met allemaal Nederlandse meubels en Nederlandse ditjes en datjes.. heel leuk!!
Dennis, het mannelijke deel is een heerlijke Hagenees! Toen we aankwamen in Guangzhou kregen we de shock van ons leven. Ik heb in mijn hele leven niet zoveel mensen bij, op, in en naast elkaar gezien. Zo ontzettend druk gewoon! Er staat ons nog iets te wachten als we gaan rondreizen door China.. Wij zijn zo gewend aan het platteland nu. Maar goed, toen we aankwamen in hun huis was onze openingszin dus.. 'zo lekker druk hier, dat is wel wat anders dan bij ons op de boerderij!!' Dennis zijn response: ik haat ze, ik haat ze allemaal! Wij keken elkaar aan van, uhmmm ok.. maar ja hoor, na 2 dagen begrepen we waar zijn woede vandaan kwam! Met pleinvrees (of smetvrees) moet je niet naar Guangzhou komen.

We kwamen terug op oudjaarsdag (13 februari) wat onwijs leuk was. Karst & Paulien zijn inmiddels weer terug trouwens en toen wij in Sanya zaten hebben hun een New Year's Dinner georganiseerd. Gezelligheid alom. Leuk ook om 2 keer Oud & Nieuw te vieren zo achter elkaar. De Chinese variant is echter grootser! In plaats van 1 dag, vieren ze het 2 weken (volgens mij gewoon een excuus om 2 weken niet te hoeven werken en prijzen te verdriedubbelen)!! We zaten bommetje vol en hadden vuurwerk voor een heel jaar in huis gehaald. Uiteraard dit keer geen romeinse kaars aangestoken na mijn vorige incidentje.

Na 2 weken vuurwerk (oortjes zijn redelijk achteruit gegaan) was het tijd voor het Lanternfestival! Het eind van het Springfestival. Erg spectaculair moet ik zeggen. Het hele Yangshuo park was versierd met honderden lantaarns. Helaas gingen die niet de lucht in zoals in Thailand maar toch heel erg vet. De staff had het al dagen over het gratis eten dat je kon halen in de stad (alsof ze hier verhongeren). Dus ook wij zijn dus maar een kijkje gaan nemen, maar echt jongens.. de rij stond tot aan Beijing! daar kunnen hollanders nog niet aan tippen! De Chinesen zijn ook gek op gratiesh..

Met al die feestjes en festiviteiten werd het inmiddels ook wel tijd om eens iets aan de gezondheid te doen. Het joggen is er de laatste tijd ook een beetje bij ingeslopen dus inmiddels zijn Paulien en ik begonnen met Kung Fu! Dus guys.. watch your back from now on! We hebben les van Jason, een Kung Fu master die 8 jaar in het Shaolin klooster heeft gezeten om te trainen. Het is echt helemaal vet en ook niet onbelangrijk.. goed voor het figuurtje! Eens even informeren of ik in Nederland door kan gaan.. Wie wil??

Werk gaat trouwens goed. We hebben paar dagen geleden en vandaag ook een staff training gedaan wat natuurlijk erg leerzaam was. Vond ik heel leuk om voor te bereiden en te doen. Helaas al iemand moeten ontslaan wat helemaal niet leuk was om te doen maar erbij hoort. Het personeel blijft een komen en gaan.. Over personeel gesproken, een paar dagen geleden zijn we met de staff wezen stappen! Hilarisch! En goed voor de team-spirit natuurlijk, ook niet onbelangrijk! Maar ook heel leuk om eens te checken hoe goed de Chinesen kunnen 'drinken'. Zelfs de dames waren aan het bier! Helemaal fantastisch om te zien! We zijn helemaal laag gegaan met karaoke en drankspelletjes.. Heb nu al zin in ons afscheidje! We gaan denk ik een karaoke zaal afhuren want het is fantastisch om te zien hoe snel de Chineesjes van de kaart zijn! Misschien ook de Ayi's meenemen, haha!

Heb gehoord dat het eindelijk niet meer sneeuwt in NL? Hier is inmiddels de zomer ook een soort van doorgebroken. Afgelopen week was het echt summertime.. We hebben toen zelfs al gezwommen in de rivier. Waar een mens al niet blij van kan worden. De 'Asia feeling' was weer even helemaal terug! Even ja.. want na een dikke week 28 graden gehad te hebben, werd het ineens weer 8 graden! Electrische dekens werden weer uit de kast gehaald en toch ook maar weer de fluffy schoenen die Yan Yan's moeder had 'geleend'. 90 graadjes in de wasmachine doet wonderen! Anyway, momenteel dus weer behoorlijk koud dus ik hoop dat als Pat & Jim arriveren (2,5 week) het weer weer omswitcht.

Superleuk trouwens.. De Pers (krant) heeft ons gemaild of ze een stuk van ons laatste waarbenjij stuk mogen publiceren! hoe vet! wat een eer.. Morgen (Dinsdag 9 maart) wordt het gepubliceerd, dus als jullie een persje voor me kunnen scoren morgen ben ik helemaal blij! Sowieso kun je het ook online nog lezen http://www.depers.nl/. Geen idee wat ze precies gaan publiceren, voor ons ook een verrassing!

EN

We zijn vanochtend opgebeld door 3FM voor een live radio interview.. Iemand nog iets gehoord? We worden nog beroemd hier op het platteland! Nee maar serieus, vind het onwijs leuk dat zoveel mensen onze blog lezen.. Thanks daarvoor! Wij willen natuurlijk ook updates over NL ok?

MMMM.. What Else.. heb ik nog meer nieuwtjes.. JA! De werknemers van de Mac hier herkennen ons inmiddels.. Schaam!! Laatst zijn we om die reden maar naar de KFC gegaan, maar het voelde als vreemdgaan. Dat doen we dus niet meer!

Ik ga er weer vandoor want Dennis & Michelle zijn net aangekomen (De Hagenezen waar we op bezoek waren in Guangzhou) dus het is borreltijd..

Xie Xie voor de concentratie weer..

Marlinde

PS. Ons interview in SpaChina is inmiddels ook gepubliceerd. Ook deze kunt je online terug vinden.. http://www.spachina.com/Emag/Mar-Apr-2010/

Hello everybody!!

For the second time in a row let me wish you guys a happy (Chinese this time) New Year! It's been a few weeks so I guess it's time to fill you in on the goings-on here in good old China.

Karst and Paulien came back from their two month trip to Holland and we decided we were in dire need of a holiday. We had heard about a really nice place in China called Sanya which is located in the south of Hainan (an island off of the Chinese mainland) and decided we would bless it with a visit for about a week.

We had heard that travel in China comes to a complete standstill during Spring Festival (this is what the Chinese call Chinese New Year) and so we had planned our trip so that we would be back a day before the New Year. Little did we know that one should not travel before Chinese New Year either. There were people e-ve-ry-where. We had met a really nice Dutch couple (Dennis and Michelle) and their one-year-old daughter Jenna at the Giggling Tree during Christmas and they had invited us to come stay with them in GuangZhou. This is one of the many mind-bogglingly huge cities in China and we were definitely game. We took a night bus from Yangshuo (the bus was equipped with beds the size of medium sized bread boxes) and were literally dropped off on the side of the highway once we got to GuangZhou. They live on a compound on an island in the middle of the city which is pretty damn cool. So we took a taxi to their’s. It’s bizarre; you are driving through the city and suddenly you cross a bridge and the scenery changes from China (red lanterns, Chinese characters etc) to something like Miami. We had a wonderful two days there. As Michelle works for the consulate they have access to a butt-load of Dutch items: anything from furniture to food. It really felt like we were back in Holland. Dennis is also from The Hague and had that typical ’Den Haag’ humour.
The funny thing is that although we’ve been in China for almost 5 months, we had not seen very much more than The immediate vicinity of The Giggling Tree. Guilin was about as far as we had ventured (one and a half hours from here). Whenever guests come to The Giggling Tree one of the first things they mention is how peaceful it is here and that you can actually take a deep breath without coughing up your lungs. We never really appreciated this until we got to GuangZhou. After half a day there we both had raw throats and red eyes. The other real culture shock was the sheer amount of people. OMFG there are people everywhere and it just doesn’t stop. Everywhere we went we were surrounded by hordes of people. Personal space is something completely different here in China. Whereas us westerners like a healthy meter or so between us and the next person, people will gladly come and stand beside you and lean on you or sit down against you. Having someone cough in your neck is nothing out of the ordinary here. We spent our days in GuangZhou shopping and going out for dinner and after two days we ventured on towards Sanya.

Sanya is something else.. It is marketed as the Hawaii of China with palm trees, white sandy beaches and a beautiful turquoise sea. The reality is somewhat different: It’s more like Scheveningen with a lot of Chinese people. Don’t get me wrong; we had a magnificent time there doing very little (sleeping, eating, reading and drinking in a nutshell) but it is not even remotely like a Thai island (or any other South East Asian island for that matter).. The best part were the Chinese with their Hawaii shirt and short combo. I swear to god, the guy who started selling these outfits must be closing in on Bill Gates as the world’s wealthiest man. Virtually every Chinese person in Sanya is wearing this ridiculous combo of flowery Hawaii-style shirt and shorts. Whole families buy identical prints and walk around all day in them (see picture below). The best bit was actually when we flew back home. We took the plane back to Guilin going from 30 to 4 degrees Celsius and most of our fellow travellers did not take the time to think what the weather would be like at their destination. Upon leaving the plane half of the passengers had a heart attack when they realised that their tropical ensemble was not quite fit for near artic temperatures. I was pissing myself with laughter by the way.

We had planned our trip so that we would be back the day before Chinese New Year (we nearly missed our flight because of the chaos). The Chinese traditionally go home to visit family during this period and the streets were completely empty. I think we saw three cars on our way from Guilin back to Yangshuo. When we got back to The Giggling Tree we started to prepare for the festivities and boy were there festivities! Chinese New Year or Spring festival as the Chinese call it is not just one day but two weeks and for the entire duration you could hear and see fireworks everywhere. The last day is referred to as ‘lantern festival’ and they had decorated Yangshuo park with literally hundreds of lanterns which was really nice.

Now we are back in the swing of things and doing a LOT of renovations before it starts to get busy again (we have about two weeks before all hell breaks loose).
Marlinde and Paulien have started taking Kung Fu classes from Jason, a guy who spent 8 years in the legendary Shaolin monk temple (there is only one Shaolin temple in the world). The guy looks pretty mundane and your first impression would be “I could take him”.. Let me tell you guys: you could not. Mar is even starting to scare me with the shit she can suddenly do. The other day she asked me to hold this padded target that they practice their kicks on and I can still feel my arms from the repeated blows.

The weather never ceases to amaze me here either. We go from tropical temperatures to arctic temperatures overnight. Last weeks we had a week of 28 to 30 degrees and now it’s back to 6 degrees.. Seriously…. Why?. We did however take advantage of the nice weather last week and took a day off to sit in the sun and swim in the river.

We also had two girls who work here celebrate their birthday together. We all decided to go to a bar in Yangshuo to have a couple of drinks. One of the birthday girls had never been to a bar in her life (she had just turned 21). The Chinese are hilarious when it comes to drinking. They cannot handle their alcohol and with that I mean CANNOT handle their alcohol. We completely took over one of the bars in Yangshuo and started playing drinking games and singing karaoke (I sang about 5 Oasis songs which nobody appreciated - can‘t blame them really - have you ever heard me sing?). A good time was had.

Our last blog was also featured in the waarbenjij newsletter that gets sent to everyone with a waarbenjij account! How cool is that?! Also De Pers (a Dutch newspaper) is printing a segment of our blog as a column tomorrow (Tuesday the 9th) check www.depers.nl (unfortunately if you can't read Dutch you're screwed) and to top things off 3FM (a Dutch radio station) called us this morning for a live interview!!

The interview with the Chinese magazine has also been published and can be found here:

Well that’s about it guys, hope everyone is well and keeping safe. Hope to hear from you guys!!

p.s. They have this food here in China that they call ‘stinky tofu’. it’s not like normal tofu which doesn’t really taste or smell of anything. This stinky tofu smells like somebody had chilli con carne and cabbage the night before and then farted in your mouth.. Seriously I have seldom smelled something more foul that this. Just wanted to share this gem..

Beer Diary:

I am so ashamed. For the first time in our blog history I forgot to include the beer diary! Granted, we had not actually tried any new beers but still.. shame on me..

Kingway - 8. Beer from Shenzen (Chinese city closest to Hong Kong). Full-bodied flavour and an agreeable aftertaste. Amount of bubbles is just right and has a very nice hoppy taste to it. Unfortunately it is very hard to find in this area so will have to stick to the local stuff (not a huge sacrifice I might add).

• 08 Maart 2010 - 13:57

Dady G:

Hi Linnie & Co. Jullie hebben weer een prachtig verslag geschreven over de laatste belevingen. Ook leuk Marlinde gisterenmiddag aan de telefoon te hebben gehad voor mijn verjaardag.
    Ciao, amore & arriverderci

• 08 Maart 2010 - 13:59

Inge:

Nou, weer een heerlijk verhaal kan mij voorstellen dat de pers (in het algemeen) contact met jullie opneemt. In NL zijn er weer een paar sneeuwvlokjes gevallen en gaat het leventje verder.. Geniet nog van de tijd die jullie daar hebben maar vergeet ons niet!
    Dikke kus

• 08 Maart 2010 - 14:05

Rozemarijn:

Marlin!!

Ik ben weer zo jaloers op je! Tja...en die kung fu move ziet er bewonderenswaardig professioneel uit :P

Liefs Roos

p.s. het heeft hier wéér even gesneeuwd :(

• 08 Maart 2010 - 14:07

Caroline Owens:

You're celebrities (again). All sounds like brilliant fun!

Keep the news coming.

Lots of love.

xxx

• 08 Maart 2010 - 14:08

Lianne:

Wow jullie worden beroemd! Wordt er daarom niet teruggemaild..
    Geniet ervan schatjes, ik ben net weer thuis na fantastisch Zuid-Amerika maar Asia blijft toch de bomb hoor. Als ik de lotto win kom ik jullie opzoeken. Kus

• 08 Maart 2010 - 14:09

Caroline Owens:

I had to write again. Mark, your face in the Karaoke pic is hilarious!!!!!!!

• 08 Maart 2010 - 14:22

Val:

So exciting to hear all your news. What fun you are having! How long will you be in China? Love XXXX

• 08 Maart 2010 - 16:03

The Old Spook:

Your stories are fantastic, but what really impresses me is your guts have stood up to all the digestive excitement. I wouldn't be surprised if you hadn't broken some world record or other, mind you wouldn't know which. Stay healthy oh beautiful people.

• 08 Maart 2010 - 17:02

Marlouke:

Wat een mooie verhalen weer en het klinkt alsof jullie er al jaren zitten! Gaaf ook dat jullie in de Pers komen! Ik ben benieuwd welk gedeelte ze uitpikken! Geniet lekker daar en ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhalen.
    Liefs

• 09 Maart 2010 - 10:33

Juut:

yessssssssssss wat een heerlijk verhaal weer. owww en mar, eef en ik zouden zo bij je kunnen aansluiten met onze kaplaarzen en ons boerinnen leven haha. het gaat ons goed af hier. mis jullie en stuur snel weer een mailje. dikke xx

• 09 Maart 2010 - 11:16

De Ambtenaar:

Tering 63010 pageviews??!!! Ik zou er gewoon een betaalde site van maken hahaha. Good times daar, have fun! Ag en ik zijn nu trouwens officieel aan het DINK'en geslagen wahoe!

• 09 Maart 2010 - 11:59

Jolanda:

Hoi! Net het stukje in de krant gelezen, lachen. Jullie worden echt beroemd, ach dat zijn jullie al...
    Trouwens hier schijnt de zon nu ook. Maar het is nog wel erg koud, brrrr.
    Even een reminder voor Marlinde en Mark: ik ben de moeder van Marlinde T, inmiddels al anderhalf jaar oud.

• 10 Maart 2010 - 18:45

Daf:

Hiiiiiii zoals gewoonlijk als allerlaatst een reactie! Mis jullie! Kaplaarzen!!? Uhmmm..Mar!! Nee joh...weer fantastische verhalen, terecht dat jullie de Pers halen ;-) Mar, hier is nog geen woord lente gevallen en vries het lekker door...Mis jullie wil veel vertellen...Kan ik trouwens nog ergens langskomen? Wanneer kan het dan neem ik vakantie op bij mn nieuwe baan...mail jullie nog wel...! X daf

• 10 Maart 2010 - 18:47

Daf :

Wie is Jolanda?! En... er is niets mis met Stinky's ...;-)

• 11 Maart 2010 - 11:38

Saar:

Hahaha, fantastisch deze verhalen! Zou zo graag in jullie schoenen (kaplaarzen) staan!
    Enjoy lieverds en keep us posted!
    Dikke kus Saar!

• 12 Maart 2010 - 11:30

Manon:

wat een super leuk verhaal weer!!!

en je kung fu foto´s zien er super professioneel uit hoor mar!!!
    geniet nog van de tijd dat jullie daar zijn!
    xxx manon

• 01 April 2010 - 13:27

Nicolet & Co:

Heeeee mijn berichtjes zijn verdwenen, why??

Wanneer komen jullie weer deze kant op?