Aussie East Coast & Goons - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marlinde & Co - WaarBenJij.nu Aussie East Coast & Goons - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marlinde & Co - WaarBenJij.nu

Aussie East Coast & Goons

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marlinde & Co

15 Juli 2008 | Australië, Cairns

FOR ENGLISH SCROLL DOWN

G'day Mates!

Hoe bevalt de zomer? Lekker strandjes aan het pakken? Lekker rose'tjes aan het drinken (of is dat zoooooo 2007)??

Hier gaat alles zijn gangetje. We hadden jullie achtergelaten ergens in Brisbane geloof ik. Na Wendy en Geoff zijn we naar hun vakantiehuisje aan het strand gereden. Het huisje ligt vlak onder Noosa wat de Australie gangers onder ons vast wel kennen. Na een week mega luxe in Brisbane kwamen we aan in hun 4star holiday unit resort.. GE-NIE-TEN!! De dagen bestonden uit pizza bestellen, luieren bij een verwarmd zwembad en films kijken (jaja, ze hadden daar een film channel).. Totaal anders dan de afegelopen maanden, maar voor een paar dagen was het heerlijk!

Van een paar mensen in Fiji hadden we gehoord dat de Steve Irwin Zoo een MUST was.. Een stel duitsers had ons zelfs verteld dat het hun hoogtepunt in Oz. was (rare mensen zijn er toch)! Met grote verwachtingen en een kloppend hart kwamen we daar aan met 2 andere mensen die we ook in Fiji hadden ontmoet. Die gingen meteen in de U-turn toen ze de belachelijke entree prijs zagen, maar wij hebben het wel gewaagd. Ik dacht dat Redbull erg was met overbranding, maar deze Zoo was nog 10 keer erger. Wrede dieren en shows gezien, maar veel te commercieel en 'may he r.i.p.', maar levensgrote standbeelden en foto's van de beste man was een beetje te veel van het goede.

Na de holiday-unit werd het tijd voor de Whitsunday Islands. Onderweg zijn we gestopt bij vrienden van Wendy & Geoff waar we wederom werden gepamperd met goede wijn en een dikke steak. Toen we aankwamen in Airlie Beach hebben we een 3 daagse zeil cruise naar de Whitsundays geboekt. Deze cruise was een zogenaamde B.Y.O wat hier in Australie 'bring your own alcohol' betekend (je hebt hier in Australie ook overal BYO restaurants wat een gat in de markt zou zijn in Nederland natuurlijk.. mm ideetjes). Deze cruise was heerlijk en we hadden een fantatische groep. Met 6 gestoorde zweden zijn we goed bevriend geraakt en na de cruise zijn we met zijn allen nog even in Airlie Beach blijven hangen. Op deze cruise zijn we ook naar Whitehaven Beach gegaan. Letterlijk, ja echt jongens, het mooiste strand dat we allebei ooit hebben gezien. Het zand is gewoon out of this world. De dagen bestonden uit zonnen op het dek, snorkelen en GOONS drinken.

De 'Goon' is een fenomeen op zich hier in Australie. We became familiar op onze eerste dag in Sydney. Toen we in het hostel kwamen met onze boodschapjes en een fles rode wijn zijn we letterlijk door 16 mensen uitgelachen en door 16 andere niet meer aangekeken. We kwamen er meteen achter dat de 'Goon' een enorme plastic zak wijn is in een kartonnen box. Je kan 2 liter Goons en 4 of 5 liter Goons kopen, maar aan 2 liter wordt eigenlijk niet toegestaan in de hostels. In de hostels doe je hier dus gewoon aan mee, geen gemiep.. result--> hele ziekelijke katers! Het is ook niet toegestaan 1 druppel van de Goon te verspillen.. Als er na een tijdje niet meer zo makkelijk 'wijn' uikomt, dien je hem op te blazen zodat je elke laatste druppel in je glas krijgt..

Anyway, terug naar de cruise. We zaten dus met 24 backpackers op dit zeilschip en er was 1 grote koelbox. Rode wijn was niet allowed, dus iedereen had 1,2 of 3 Goons witte wijn bij zich. Na een paar uur wist je uiteraard niet meer welke Goon van jou was dus deze zeiltocht was 1 groot 'Goon fest'. Iedereen dronk elkaars Goon en Kings werd weer gespeeld.

Na de Whitsundays werd het tijd mijn oom en tante te bezoeken in Townsville. Het was gewoon in 1 woord heerlijk daar. Mijn tante is mijn moeders zus en mijn moeder zelf heeft ook een tijdje in Australie bij hun gewoond toen ze mijn leeftijd had dus het was.. ja ik weet niet, gewoon een mooie gedachte. Ze wonen in een heel mooi appartement met uitzicht op zee en elke ochtend als we wakker werden stond er een heerlijk gekookt eitje klaar op het balkon en lekkere koffie. Het was gewoon net alsof je weer even thuis was. Lekker buizen,beetje beachen, lekker eten (zelfgemaakte appeltaart, jammie) etc. Mijn neef en zijn vriendin hebben ons nog 2 daagjes meegenomen naar een Rainforest waar we in een super leuk hutje hebben geslapen. Tijdens een hike hebben we een red-bellied black snake gespot, die echt zwaar giftig zijn. Exciting!

In Townsville kon je ook testen hoe aantrekkelijk je was voor haaien, hehe! En wat blijkt, Co was zowieso een stuk aantrekkelijker voor haaien dan ik, en omdat die arme jongen een redelijke wegtrekker kreeg stelde ik voor nog even daar te blijven om de results van andere mensen af te wachten. En wat blijkt.. Co was de aantrekkelijkste van de hele bunch.. Haha, dat had uiteraard mijn dag gemaakt! Hij ligt er nog wakker van..

8 dagen en 6 kilo later was het helaas weer tijd om te gaan omdat we onze hippie campervan helaas weer in moesten gaan leveren. We hebben echter wel een detour gemaakt via de Tablelands. De Atherton Tablelands, basically de achtertuin van Cairns, waren schitterend! Hier vind je vulkanische meren, watervallen, regenwouden etc. Met de steile heuvels had ons busje wel wat moeite, maar hij heeft het gered!

Na de Tablelands moesten we er toch echt aan geloven en met pijn in on hart moesten we ons busje weer inleveren. Het was een spannende tijd in dat gekke ding. We zijn 3 keer weggestuurd door de politie omdat we aan het wildparkeren/Kamperen waren en toen we hem moesten inleveren deed de accu het inmiddels niet meer en miste de helft van het interieur. uieindelijk hebben we nog 3334 KM
met 'm gereden.. Anyway, een fantastisch tijd gehad!! Een aanrader voor iedereen die nog wat plan is deze kant op te komen..

We zitten nu alweer een tijdje in Cairns waar we heel veel aan het regelen zijn. Het was weer de hoogste tijd some kilo's naar huis te sturen (Pat.. er komt weer 12 kilo aan), de visum fraude waar we nog steeds gezeik mee hebben en we moesten onze vluchten omboeken..

Zoals we al eerder zeiden zit China totaal niet te wachten op een paar stinkende backpackers, want het visum krijgen we gewoon niet rond. Uiteindelijk is het gelukt onze vlucht om te boeken naar Hongkong vanwaar we zelf een vluchtje naar JAWEL de Philippijnen hebben geboekt.. JEEEEEEEE! Ush.. leef je trouwens nog? We need some tips..

Natuurlijk is er nog genoeg tijd voor some fun en dus hebben we gister gedoken in het Great Barrier Reef.. een MUST hier natuurlijk. Co en ik waren de enige certified divers aan boord en omdat ik genoeg duikjes op mijn naam had staan mochten we dus helemaal samen duiken.. hihi, spannend! We doken op een spot waar geen andere boten hadden geankerd dus we hebben tijdens de hele duik niemand anders gezien wat echt mega wreed was! Nice stuff gezien natuurlijk, geen haaien helaas.

Verder zitten we al een week in hetzelfde hostel met als gevolg dat je de inhoud die er woont inmiddels wel kent. 80 % van de mensen in Cairns zijn op zoek naar een baan hier en dat zorgt voor mooie verhalen elke avond. Onze kamergenoot is vandaag aan het naaktposeren voor een tekengroep. Hij zegt dat die nergens anders 50 Aussie Dollard per uur krijgt.. mm met een reden denk je dan!

Kortom, Australie was relaxt, heel relaxt zelfs en het was fantastisch te zien waar de hele fam. zich nou bevind, maar het is de hoogste tijd voor wat cultuur en wat meer uitdaging. We hebben zin in wat spanning, ondefinieerbaar eten, een andere taal en gare lokale bussen..

Morgen vliegen we de kou in --> lees Nieuw Zeeland waar we 2 weekjes rond gaan koekeloeren met Nick & Eva die we in Fiji hebben ontmoet.. Misschien auto'tje huren, well we'll see how we go!

We'll keep u POSTED!

~ Marlinde ~

PS, Lieve Oma B en Opa V, mis jullie heel erg!!!!

PPS, Superleuk te zien dat iedereen onze site zo in de gaten houdt! Zagen net dat we meer dan 10.000 page views hebben..

PPPS, Het lijkt met niet meer dan logisch dat we de Beer Diary deze keer inwisselen voor een Goon Diary, komt 'ie!!

Tangled Vine Carbernet Merlot - 2.5 (meest vieze wijn die we ooit gedronken heb, geeft je een ernstige kater)
Coolumbah Cabernet Piss - 3+ (een cabernet migraine kunnen ze deze beter noemen, hele ernstige katers)
Morris Cabernet Sauvignon - 4.5 (niet weg te krijgen, maar de katers vallen mee)
Lindemans Merlot - 5.5 (de smaak is wel ok, maar wederom.. niet goed voor je lever en je hoofd)
Lindemans Cabernet Merlot - 7 (de enige Goon die en weg te krijgen is en die je lichaam enigszins accepteert)

De rest was gewoon zo slecht dat onze hersens hebben geweigerd ze te onthouden..

Hiya everyone!! It has been a while and it is time for another update..

We last left you guys in Brisbane where we had a wonderful few days with Marlinde's cousin and her husband; Wendy and Geoff.. The days were spent sniffing up some culture and the evenings were spent enjoying (copious amounts of) fine wine and some particularly good food. Needless to say our bodies have definitely reacted to the wee shift in dietary intake; that is to say we have both gained some weight. No worries (as the Aussies say) though, we will be going to Asia shortly and that should sort our excess kilos out before you can say "Bombay Belly"..

After an absolutely wonderful time in Brisbane we were allowed to spend a few days in Wendy and Geoff's holiday unit in Marcoola, which is a beach resort just under Noosa Heads. Can you imagine the extreme change in our immediate environment: we went from backpacking in our campervan to spending a few days in their 4 star beachfront holiday unit. The days were spent lingering on the beach, swimming in their (heated) pool and watching films on their TV.. Needless to say, a good time was had.

Traveling along Australia's east coast is really fun. The roads are fairly good, there are hardly any cars around and every once in a while you pass a really strange Australian phenomenon: the big 'something'.. Australia's east coast is littered with the big pineapple, banana, avocado, shrimp, lemon and many more I have forgotten. They are simply giant (and I mean giant) statues of the item they represent. Can you imagine driving along the road and seeing a 15 meter high shrimp? quite surreal I can tell you..

Our next destination was Airlie Beach, where we had a cruise around the Whitsunday Islands. A 3 day BYO cruise party boat to be exact.. We were lucky and had a really great group including some insane Swedes. Our days were spent snorkeling, topping up the tan and drinking from our goons (see below). We would wake up in a bay looking out at white sandy beaches and turquoise water and after a cup of coffee and some breakfast we would enter the water for some morning snorkelling. One of the highlights was Whitehaven beach - voted one of the top three most beautiful beaches in the world. The beach is made up of 99.8 % pure silica sand and is the purest silica sand beach in the world. This is the whitest and nicest beach we have ever seen. To illustrate how special the sand is: Nasa actually made the glass of the hubble telescope out of Whitehaven sand..

And now for the Australian phenomenon of the goon. Our first day in Sydney we made the mistake of buying a bottle of wine and bringing it back to the hostal.. This was a huge faux-pas; unbeknownst to us, the Australian backpacker does not buy bottles. He/she buys goons. The goon is Aussie slang for a 4 liter carton of wine which usually will cost around 5 Euros. Little did we know that there is a very good reason that you get so much wine for so little money; the excruciating, hideous hangovers it produces.
Being a true backpacker, you must not waste ANY of the goon either. When it is presumed to be finished, one blows up the plastic bag which formally held the divine nectar and it is meticulously ridden of every last drop of wine by smacking it to rid it of all its contents, hence the term slapping the goon.. So just for this one time we will have the Goon diary instead of the beer diary (we covered much of the Australian beers in the last update)

After Airlie beach and the Whitsunday Islands, we made our way up to Townsville. This is where Marlinde's aunt and uncle live. Her aunt is her mother's sister and her mother had spent a while in Australia many years ago. We were pampered beyond belief here. We were treated to wonderful meals and her aunt loves to bake (jippie) so we had dutch apple pie and best of all: freshly baked gevulde speculaas!! We packed on a couple more kilos there too. Micheal, another one of Marlinde's cousins lives in Townsville as well and we spent quite a few days with him as well. He and his girlfriend Julie took us to Paluma. which is a secluded piece of rainforest just an hour from Townsville. We walked in the rainforest (actually a piece of Micheal's rainforest - he owns a piece of land there) and stayed in one of his friend's houses. The air there is clean, the views aare magnificent and it is just sooo tranquil. We ate and drank there and had a great time playing drinking games with nice bottlers of wine - a nice respite from the goons. We also came across a red-bellied black snake, which is a pretty cool snake.

In Townsville we also visited Reef HQ, which is an artificial reef.. This was a lot of fun untill we got to a piece of machinery which measured your electric output. Sharks are attracted to electrical charges, so theoretically the more electricity you omit, the more attractive you are to sharks.. For those of you who do not know I have a pretty substantial shark phobia and I should have skipped that joyful piece of machinery all together, but no, we decided to give it a try.... Oh the joy.... My electrical charge was twice as high as Marlinde's.. I credited it to my being a guy, but we decided to stick around for a while to see what other people's readings were.. Needless to say NOBODY even came near to my reading. This of course had Marlinde wetting herself and completely made her day. I on the other hand was not so delighted to discover that I am a bloody neon sign for sharks..

Townsville was great and after a week with Mar's family, we had to get going to our final destination: Cairns. But before we driopped off our van we cruised through the Atherton Tablelands - an area near Cairns with volcanic lakes, stunning waterfalls and lush rainforest. We stayed overnight in our campervan there for the last time and visited Kuranda as well before we arrived in Cairns. Here we had to say goodbye to our campervan. We had a great time in that thing, having driven a total of 3334 km. We have been here now for a few days organising stuff . We have had to send some things back home (mom, you can expect another 12 kilos in a few months), the bloody visa fraude which is still not completely sorted out (dad thanks for helping - we should be close to getting this fixed now) and we have had to change our itinerary. But it was not all hard work and no play.. In Cairns we had one major thing to do: visit the Great Barrier Reef. And great it was.. We had a day trip to the reef and seeing as we were the only two certified divers and Marlinde had enough dives under her belt, we were allowed to dive with just the two of us instead of a divemaster accompanying us.. There were no other boats around, so we were literally the only two there. It was really nice out there and luckily none of the sharks were bothered to come and inspect what had entered their domain and was giving off such huge electrical charges (as well as a few liters of nervous sweat)..

One more thing: People are desperate for work here in Australia.. Our dorm roommate will do anything for money; today he is going to be drawn (butt naked) by a group of art students. The poor guy just turned 19 and is really really nervous haha..

So all in all we had an absolutely wonderful time in Australia. We didn't sniff up all that much culture, but had some really really great times with Marlinde's relatives and saw some beautiful beaches and islands. It was a nice rest from all the chaos, lack of hygiene and general mayhem that had characterised our previous few months. Now we are fully recharged and ready for a little cold (New Zealand) followed by our next destination: The Philippines!! We have had so much trouble getting into China that we have decided to (hopefully) visit China at the end of our trip when the Olympice are over and hopefully the visa restrictions are a tad more lenient. The Philippines should get us right back into the whole chaos, lack of hygiene and general mayhem mindset!!

Keep well all and we'll keep you all posted!!

As aforementioned and as a 'one off' we will be posting a goon diary instead of a beer diary.

Tangled Vine Cabernet Merlot – 2,5. (and that is being generous) For those of you planning on visiting AustraliaStay away from the tangled Vine!! It is by far the most foul wine we have ever tasted, it smells of urine and the hangovers are killer

Coolumbah Cabernet - 3+. Also known as Cabernet Migraine. The hangovers make you want to lay off of alcohol forever (well, at least a day or so)

Morris Cabernet Sauvignon - 4.5. Juck.

Lindemans merlot - 5.5. This is actually one of the better goons (how pathetic is that?) tastes slightly less like horse urine than the others, but makes up for that the next morning.

Lindemans Cabernet merlot - 7. Top of the line, costs twice as much as the others, but it's worth it! hangovers are comparitively light and resemble maybe a hangover of having drunk two liters of whiskey - not bad for a goon

We actually had a few others as well, but we have no recollection of their names.. Korsakoff here we come

• 15 Juli 2008 - 06:22

The Old Spook:

Wonderful stuff, stay healthy and enjoy NZ.

• 15 Juli 2008 - 08:05

Juut:

Hey lieverds,

Wat een avontuur weer joh. Fijn dat het nog is gelukt met Hongkong. Vond het echt super jullie even aan de tel te hebben gehad. Het weer is hier helaas niet echt wat het moet zijn maar ik ga volgende week met Saar naar egypte!! Heel veel zin in en vandaag laatste dagje op kantoor en dan nog de air race en dan ben ik klaar. love you 2 en miss you.

xjeee

• 15 Juli 2008 - 08:36

Lisanne:

He lieve Mar en Co, het ziet er weer fantastisch uit, jaloers! Lijkt al weer heel lang geleden, ben met Kyang een maand geleden 2 weken naar Thailand geweest, heerlijk, wat een mooi land met jammie eten! Hong Kong is fantastisch (Kyang heeft daar 3 mnd gewerkt), maar ook bizar, een oude aziatische cultuur, maar ook heel materialistisch met op elke hoek een designerwinkel en hele hoge gebouwen. Die eilandjes eromheen zijn heel relaxed (bv Lama eiland) Leuk om te zien dat jullie bij oom Peter en tante Ineke waren! Mis jullie wel zeg.... Geniet nog even x Lisanne

• 15 Juli 2008 - 15:26

Cathy:

Morgen maak ik een bescheiden tripje naar Inge. Niet te vergelijken natuurlijk met al jullie omzwervingen, maar voor mij blijft een paar daagjes vertoeven bij mijn kind in Bologna een groot feest. En pasta eten van Salvatore natuurlijk. Veel plezier in Nieuw Zeeland, schijnt oook prachtig te zijn. Dikke kus

• 18 Juli 2008 - 13:13

Femke:

Hee jullie!

Nog steeds op wereldreis! Met nog steeds super gave ervaringen en verhalen! Ben zo jaloers op jullie! De mooiste plekjes en gebieden van de werled zien... geweldig!!

Geniet en ervaar ze lekker verder!