Central America - Tortilla's & Hoochie Mamma's - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marlinde & Co - WaarBenJij.nu Central America - Tortilla's & Hoochie Mamma's - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marlinde & Co - WaarBenJij.nu

Central America - Tortilla's & Hoochie Mamma's

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marlinde & Co

23 Mei 2008 | Costa Rica, San José

FOR ENGLISH SCROLL DOWN

Buenos Chico´s!

It´s been a while, maar hier zijn we weer. De afgelopen weken zouden we gaan rondreizen door Costa Rica & Panama, maar things can change.. Toen we aankwamen in San Jose hadden we in de bus van de airport naar downtown S.J onder andere 42 Mac D´s geteld, 16 Pizza Hut´s en 3 Taco Bells. We besloten toen al snel dat dit ons land niet was. Verder heeft Costa Rica ons bedbugs, luizen en een gestolen Credit Card bezorgd. Vannacht is onze card namelijk uit de hotel kamer gejat. 12 uur later zaten we dan ook in de bus naar Honduras.

Dit keer hadden we een duidelijk doel voor ogen. Het Caribisch gebied! Het nieuws over het plotselinge zomerweer in Holland had ons bereikt en we konden niet onderdoen aan jullie. Het zou een helse tocht worden van 3 dagen. Op een avond zaten we Peking Style op onze backpack in But Fuck Nowhere te wachten op iets van vervoer richting de kust. I almost lost it toen er in de verte een Amerikaanse schoolbus aan kwam pompen. De nieuwste CD van Snoop Dog was duidelijk hoorbaar. Toen de bus ook nog voor ons stopte en we bij binnenkomst iedereen zagen bouncen waren de 3 dagen al snel vergeten. Deze bus had een sound system en rode lichten waar menig disotheek jaloers op zou zijn. De bus zat vol met Hoochie Mamma´s (in veel te kleine latex kleding) en Pimps. Het was inmiddels duidelijk.. onze missie was bijna geslaagd!

In de Footprint (don´t ever buy that piece of shit) hadden we gelezen over een idyllisch lowkey plaatsje aan de kust waar nog weinig backpackers van af wisten. Over dat laatste had de footprint gelijk, we hebben er geen hond gezien, maar mooi en idyllisch? I don´t think so. Een attractie waren we wel. Als we op het strand aan het chillen waren kwam de ene na de andere local ons eten en drinken brengen en foto´s van ons maken. Na 2 dagen ben je er dan ook wel klaar mee en zijn we richting de Bay Islands gegaan. De Bay Islands waren ook de nummer 1 reden waarom we naar Honduras zijn gegaan.

De Bay Islands Brotha, dat is gewoon in 1 woord fantastisch! Je hebt er een paar eilanden, maar onze keuze voor Utila was al snel gemaakt. Het is precies wat je van een Caribisch eiland verwacht. Engels is de eerste taal, en de locals zijn bloedmooi. Veel Engelsen die op de Cayman Islands (vroeger een Engelse Kolonie) woonden zijn naar de Bay Islands vertrokken dus de locals zijn veelal een mix van Engelsen en Afrikanen (die hierheen zijn gesmokkeld honderden jaren terug). Het accent hier is hilarisch. Je zou het kunnen vergelijken met een Bob Marley accent, elk tweede woord is ´Brotha´ of ´Relaxt Man´. Het is gewoon een fantastische cultuur. Als ze iets tegen je zeggen pakken ze je hand en ze antwoorden standaard met ´Oh No Mammie´ of ´Mi Amor´ of ´Oh No Mi Corazon´.

Het is ook een ondergewaardeerd duikgebied. Na het Great Barrier Reef is dit het 2e grootste barrier reef in de wereld. Reden genoeg dus om te gaan duiken. Na wat emotionele support aan Co (Co heeft de grootste haaien fobie die je je maar kan voorstellen) heb ik hem zo ver gekregen zijn Open Water duikbrefet te halen. Ik zelf heb mijn Advanced gehaald omdat ik mijn O.W al heb (weet je nog Fem )..

De Advanced Course was echt geniaal. In deze course kies je 5 specialiteiten. Zo heb ik onder andere een nachtduik gedaan. Co zat op de kant met een hartslag van 200 op me te wachten. Het was trouwens erg relaxt van hem dat die me (2 minuten voor mijn nachtduik) er attent op had gemaakt dat haaien juist ´s nachts actief waren. Verder onder andere een wrak duik gemaakt en een diepe duik.

Het mooiste van alles is dat mijn droom gehoord is en ik een Whaleshark encounter heb gehad. Het was echt heel bizar, want hij bleef 6 minuten bij ons chillen en om ons heen zwemmen. Alle dive masters op de boot wisten niet wat ze meemaakten. Normaal zwemmen ze snel weg als ze je zien. We hebben hem dus 6 minuten kunnen bestuderen en hij was echt gigantisch.

Co zijn duikcursus was ook interessant met Reto de Zwitser als duik buddy. Reto was de lompste boer die je je maar kan voorstellen en hij zonk of in 1 keer naar de bodem of hij schoot elke keer naar de oppervlakte. Co kwam elke avond het hotel in met weer 10 Reto verhalen, arme jongen..

Anyway.. we kwamen gewoon niet weg van dat eiland. We hebben even lekker decadent gedaan (schaam) en in het mooiste hotel van het eiland verbleven. Velli.. je zou trots op ons zijn! Na de duikcursus hebben we samen nog wat fun dives gedaan en met pijn in ons hart moesten we na 10 dagen weer verder. Utila is een plek waar je heen gaat, een stuk grond koopt en nooit meer weg gaat.

Na de Inca Ruines in Zuid Amerika konden we de Maya´s niet oneren en hebben we ook een bezoek gebracht aan de Copan Ruines. De Copan Ruines zijn de meest zuidelijke Maya ruines ooit ontdekt dus ze geven tegelijkertijd de grens aan van het Maya leefgebied. De ruines waren gigantisch, maar ik moet eerlijk zeggen.. Palenque in Mexico was toch indrukwekkender. Copan zelf was echt heerlijk, echt zo´n hippie dorpje. Zaten we lekker op een terrasje aan een barena te lurken (het lekkerste bier dat ik ooit gedronken heb, een soort Corona maar beter) kwam Reto daar aanlopen. Tot een paar dagen geleden kwamen we de beste man gewoon in elk dorp of stad tegen. Hij bleek de grootste stonehead op deze aardkloot te zijn en toen onze wegen zich scheiden ging hij bepakt met 20 gram weed, 20 gram hash en een lading paddo´s richting Mexico. We houden het nieuws goed in de gaten..

Honduras is echt een fantastisch land jongens, een aanrader! Na Copan de grens over naar Guatamala. Onze eerste bestemming werd Antigua. Gelegen tussen 3 vulkanen is deze antieke (de stad doet zijn naam eer aan) een van de mooiste steden die ik ooit bezocht heb. De tijd heeft hier echt stilgestaan, maar op een andere manier dan Cuba.

1 van deze vulkanen was nog actief en die hebben we dus beklommen. Je kunt wel zeggen dat dit 1 van de hoogtepunten van Central America was. Het was een hike van een paar uur, maar uiteindelijk kwamen we bij lava terecht. We begonnen te lopen op lava dat 25 dagen oud was. Daar begon je al te zweten, maar naarmate we dichter bij het epicentrum kwamen en terecht kwamen bij lava van 5 dagen oud brak het zweet je letterlijk uit. Als ik je zeg dat ik het nog nooit zo heet heb gehad in mijn leven is dat niet overdreven. Op een gegeven moment kwamen we bij een punt zo heet dat een paar mensen uit de groep een stuk terug moesten. De rode lava vloeide langs ons heen. Je kon geen seconde op dezelfde plek blijven staan, want dan smolten je schoenen. Het rook overal naar verbrand beenhaar (van de mannen uiteraard). Het was doodeng, maar een van de wreedste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Als ik ooit het loodje leg, weet ik in ieder geval dat ik niet gecremeerd wil worden. En als er een hel bestaat, was die zeker daar.. We proberen een filmpje van de rode vloed up te loaden..

Na Antigua was het weer tijd om ouderwets te chillen. We hadden gehoord over een heel relaxt dorpje aan het (schijnbaar) mooiste meer ter wereld. Je hoort wel vaker iets dus je neemt het meeste met een korreltje zout, maar toen we aankwamen bij San Pedro la laguna zagen we wel degelijk iets dat zou kunnen doorgaan voor het mooiste meer ter wereld. Eigenlijk viel er niets te doen in San Pedro (wat echt heel relaxt is) behalve chillen en iedereen loopt dan ook heel de dag happy cookies te knagen die je hier overal kunt krijgen.. Ook hier kwamen we onze vriend Reto weer tegen die uiteraard voor een vermogen happy cookies had lopen kopen. Hij was ze van plan mee te nemen in een bus ergens anders heen.. de freak.. De locals spreken nog Maya hier wat echt heel leuk is om te horen. De proef in Peking kwam dus toch nog van pas.. Wederom een plek waar je ooit terecht komt en nooit meer weg gaat..

Inmiddels begon de tijd erom te spannen en moesten we echt weer richting het zuiden (San Jose) omdat we een vlucht hebben naar .. jawel .. Fiji! Joepie! We zouden door Nicaragua terug gaan en hadden onze zinnen gezet op Granada! De stad waar Hassan & Jamila (hoi schatjes) er uitgingen (voor de uuhhhh 2e keer)! Dit was verreweg de wreedste stad die we hadden gezien in Nica. Zo konden we ook onze Lokale Personal Assistent (die we hadden tijdens Peking Express) opzoeken. Dit was de man die 24 uur per dag bij je was om slaapplaatsen op veiligheid te checken en op te treden als tolk indien nodig (bv voor de politie die de vergunningen nog weleens willen checken).
En Jos & Loes.. weet je nog dat we langs die kraampjes liepen op het plein en we wegdroomden bij wat we allemaal wel niet wilden kopen? Ik heb een enkelbandje gekocht.. So happy! Alle Pekingers.. Nica is echt up´nd coming, want de hotdogs waren nu al 2 keer zo duur! Ongelooflijk hoe snel dat gaat toch?!

Het was echt heel cool om hier weer te zijn. We hekenden alles nog! Toevallig was er ook nog een bus strike in Nicaragua toen wij er waren dus we moesten vanaf Managua naar Granada liften Peking Style wat het helemaal compleet maakte! We zijn langs plekken gekomen waar we uren op liften hebben gewacht en we zijn ook bijvoorbeeld langs het standbeeld van Sandino gekomen (het standbeeld dat we moesten begroeten). Anyway.. gewoon Tantoe Spang (Aight Jet)!

Lieve lieve mensen. Thanks voor alle lieve replys elke keer! We missen jullie.. Ben blij dat het eindelijk een mooie zomer gaat worden.. Wij zitten nu op Hollywood Boulevard in Hollywoord, L.A! We hebben een stopover van 24 uur, maar onze uiteindelijke bestemming is .. Fiji! Volgens het schema komen we daar zaterdag pas aan. Lekker dan! Co zegt dat dat komt omdat we iets doorkruizen, maar ik snap daar natuurlijk weer niets van.. Anyway, keep u posted!

Dikke KUS,

Mar & Co

ps. ONWIJS BEDANKT LIEVE MENSEN VOOR ALLE MAILS EN BERICHTEN NAAR AANLEIDING VAN DE WINST IN PEKING EXPRESS.. Echt waar, jullie emails gedurende de laatste weken en alle respons op mijn mail naar aanleiding van de beelden hebben ons echt goed gedaan. We hopen dat jullie net zo genoten hebben als wij tijdens de opnames. Het was echt zwaar moeilijk het niet uit te schreeuwen toen we terugkwamen, maar eindelijk mag het!

WE HEBBEN GEWONNEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aight!!
Dikke KUS

Hadden jullie trouwens door dat we in aflevering 11 tijdens de interviews dronken waren gevoerd? We gingen echt out toen we het zagen.. Die dubbele tong van Co was geniaal! Ze hoopten natuurlijk op mooie opmerkingen over andere teams..

pps. Pap, maak je geen zorgen! Creditcard is al geregeld en we krijgen in Fiji weer een nieuwe toegestuurd. En superlief dat je mijn lenzen naar Ineke en Peter heb gestuurd. Je bent een superpappi!! Love you

ppps. Ik krijg wel eens mails over hoe alles gaat tussen ons op zo´n lange reis. Nou, we delen al 4 maanden dezelfde tandenborstel en het is nog steeds aan..

pppps. Het viel ons nu pas op wat voor een alcohol probleem Midden Amerika heeft. Echt letterlijk op elke hoek van de straat zit een A.A. En het is niet ongewoon dat er gemiddeld 3 man wordt afgevoerd door de politie als je een avondje in de koeg zit! Het is echt een serieus probleem hier.

ppppps. Dreads moeten verboden worden. Het is een hype onder de backpackers en ik vind continue stukken dread in mijn hostel bed. AAAHH. Zullen een foto op de site zetten toen er voor de zoveelste keer iemand zijn bosje dreads op mijn blote been had geparkeerd!

Hey guys..

It has been a while guys, sorry for that.. Anyway, the last month has been phenomenal! We left South America and arrived in Central America.. Costa Rica to be precise.. Upon arrival we thought for a moment that we had taken the wrong flight and had arrived somewhere in the states.. There were strip malls and fast food joints EVERYWHERE.. We sometimes play a game that we like to call the fastfood game (we tend to do this when we are very hungry haha): the first person to spot a fastfood restaurant earns points. All fastfood joints are worth 1 point, McDonald´s is worth 2 and Taco Bell is worth 3.. After 1 hour in Costa Rica the score was something like 352 to 466 (Mar was winning of course).. so we decided to get the hell out of dodge immediately.

The initial plan was for us to visit Costa Rica and Panama.. We had spoken to a lot of people and in the end opted for Guatemala instead, because this had gotten rave reviews.. In the end the route became Honduras, Guatemala and Nicaragua..

Our first stop was Honduras. We had left Costa Rica in a hurry and had spent 3 days on a bus and were pretty tired of travelling. We were headed to a small town on the coast in the middle of nowhere. We were having some trouble getting there when out of nowhere this American highschool bus arrives filled with locals and blasting Snoop Dogg out of the speakers.. There were only Red lights in the bus and a bass that would make a nightclub jealous.. So we hop on and bounced towards Omoa. We were literally the only 2 foreiners in the entire town. It was this chilled out carribean port in the north of Honduras, where we were stared at, pictures were taken with us and we were pumped full of local food and coconuts (chopped right of the palm and handed to us). It was really nice to get back to touristic innocence after Peru and Costa Rica.

We could tell we had made it to the Carribean quite easily, because the whole atmosphere changed quite rapidly. Well, actually it did just the opposite of rapid: everything became very, VERY tranquillo.. The women there funny as hell, spandex is the way to go and the hoochie mammas all bounce around in clothes that are way too tight for them, screaming ¨ai papi¨..

From Omoa we decided to head off to the Bay Islands, an island group to the north of Honduras to do some diving. The bay islands are inhabited by people who are decendents of English Cayman Islanders and black African who were brought there a long time ago as slaves. The first language is English and it is the funniest accent you have ever heard.. They end every sentence with ¨man¨ and sound like Bob Marley, e.g. ¨cat¨ is ¨keeeeey-aaaat¨. You tended to hear steeldrums in your head at all times..

So we arrived on the island of Utita where I did my Open Water diving course and Marlinde did her Advanced Open Water. I hesitated at first due to my girly shark phobia, but Mar told me how I was reminding her of a six year old princess and so I decided to get wet.. It was absolutely amazing!! We slept in a luxury resort that the diving school had relations with and spent about 10 days there.. We saw amazing things and both got our certifications. Here is where I met Reto.

I have noticed during my travels that some people just make your trip. Reto is a dude from Switserland who was assigned as my diving buddy. Now, in the course of this little story it will become clear that Reto was really good fun, but when I set eyes on the poor bastard, I was not happy that he was my diving buddy (for those who do not dive: your diving buddy is another diver who you stick to at all times under water). The guy is one of the 27 people from Europe who speaks no English and has the look of an oblivious defeated puppy. He was also doing his open water and was paired up with me (the joy). The guy was an absolute disaster under water. Some people are just not meant to be anywhere near the water and Reto is one of them. The guy would just float and never got the hang of the whole flippers thing. The worst part would be that we would BOTH get told off for not sticking together because Reto would just float to the surface.. It was actually quite hilarious seeing the dive instructors have to go fetch Reto every 2 minutes, with him absolutely oblivious to the fact that the rest of the group would be 5 meters deeper than him. Anyway, the guy was just helpless, but in a good way.. He would always do his best and was really nice at the same time. Needless to say, when we completed our course and I did 2 fundives with Marlinde, it was a completely different ballgame. The dives were amazing. We saw turtles, huge 2 meter Tarpins, moray eels, scorpion fish, stingrays and Mar even saw a Whaleshark (the lucky biaatch).

After 10 days it was time to move on and we headed to Copan for some Mayan ruins. The town of Copan was really tranquillo and we had a blast here. Here we were also getting into cigar territory (jippie). Cigars were smoked, beer was drunk, ruins were visited and a good time was had.

Our next stop was Antigua in Guatemala. We had heard so many great stories about Guatemala that we had decided to head up there. Antigua is a stunning city west of Guatemala city. All the streets are cobbled and the houses are all built in colonial style. We visited the Volcan Pacaya, one of the most active volcanoes in the world. After a long hike up the volcanoe, we arrived at the part that literally resembles hell.. I have never been so hot in my life. We walked over 5-day-old cooled off lava and walked next to rivers of molten red-hot lava. It was truly one of the most impressive things I have ever seen. The disgusting smell of sulphur was only overcast every once in a while by the smell of my scorched leg hairs.. The ground was so hot that one could not stand in the same place for too long without your soles melting and forget placing your hands on the rocks for balance (I made that mistake once and was quickly cured pavlov-style).

Our next stop was San Pedro La Laguna. This small hippie town is set on the Atitlan lake and is referred to as the most beautiful lake in the world. The lake is surrounded by 3 volcanoes and time just seems to stand still here. Guess who we ran into here? you guessed it: good old Reto. But Reto turned out to have a couple more layers to him: the guy turnedout to be quite the pothead haha. When we ran into him he had these glazed over eyes and subsequently told us that he had just had a happy cookie. San Pedro is apparently quite renowned for its intoxicating products on offer. After a number of days chilling there we said goodbye to Reto the Swiss pothead only to discover that the guy was bringing 20 grams of Weed, a huge brick of Hasj, magic mushrooms and an ungodly amount of happy cookies with him to Mexico (??)

Guatemala was enticing and really enjoyable and we decided to head back a number of days earlier to bring another visit to Nicaragua, which we fell in love with the first time we visited it. We decided to go to Granada which was superb!! We caught up with our l.p.a. (local personal assistant) who had been with us all throughout Nicaragua during the filming of Peking Express. Had some good times there and got some seriously good cigars to bring home!! mwuhahaha..

Now we are on our way to Fiji, via El Salvador and Los Angeles (as we speak we are sitting in an internet cafe on Hollywood boulevard - we have 24 hours here). Fiji should be nice, looking forward to it.

Lots of Love,

Mark & Mar

p.s. For those of you who ever listen to Spanish language songs: how often can you cram in the word ´corazon´ in a song for christsake!?

p.p.s. Mom: forget Havana Club 8 años.. the best rum in the world is Flor de Caña Centurion 12 años (Nicaraguan rum). Try to find some in NL!!

p.p.p.s. Velli hebben een nacht in El Salvador moeten doorbrengen.. nu snap ik wat je bedoelde met het feit dat er geen hol te beleven is daar..

p.p.p.p.s. Dreadlocks should be outlawed. Why do so many travelling people opt for dreadlocks? really they only suit real rastafarians and jamaican-style guys and not scrawny white dudes (who unfortunately usually tout these dreadlocks). They smell, they are sticky and disgusting and make scrawny white dudes look even dorkier than they already are.. Please just don´t..

p.p.p.p.p.s. It has come to our attention that there is an AA on every fucking corner in Central America.. I'm not joking, we saw at least 8 or 9 over the last month.

p.p.p.p.p.p.s. Did you know that Salva Vida is a brand of beer in Honduras, a brand of water in Guatemala and a brand of Cola in El Salvador?

p.p.p.p.p.p.p.s. Thanks everybody who has congratulated us with Peking Express.. We had the best time ever there and now we finally don't have to be secretive about it anymore!! WE WON!! Aaaaaaiiight booyakasha!!!!

Beer diary:

Central America is definitely worth going to if you are a beer aficianado, it was one highlight after the other!

Honduras:

Salva Vida - 8,5 superb. good taste, served ice cold
Barena - 9+ WOW.. Corona-style, similar but more hoppy. Happy bottle with palmtrees carved in bottle.
Port Royal - 8- really good, but more expensive, which is just unnecessary.
Imperial - 7- ok nothing special.. aftertaste so-so

Guatemala

Gallo - 8+ really good and refreshing. Cool logo with a chicken on it.
Brahva - 7,5 decent wholesome beer.
Dorada Ice - 7- nothing to write home about
Sol - 6+ belgian style, very hoppy
Carta Blanca - 7,5. Tasty, lighter beer

Nicaragua

Toña 8,5 really good beer with nice taste, great memories accompany it.
Victoria - 7. Fine, inferior to Toña

• 23 Mei 2008 - 07:31

Stephan:

hello hello Zus en Co
    gefeliciteerd met de overwinning van PE!!
    Jullie hebben het echt super gedaan. Was spannend tot op het einde. Ben trots op jullie :)
    Met mij gaat alles goed hier in NL. Bem blij dat het met jullie ook goed gaat!
    Have fun op Fiji

Adios

Stephan

• 23 Mei 2008 - 10:20

Juut:

Schatties!!!,

Ik stuur nog wel even een prive bericht maar toch eff een x van mij. Daar zaten we dan. Eef, nouk, saar, evit, bar, claire, pien en ik te kijken naar de finale. Het moment dat Peter en vero aan kwamen en de woorden te horen kregen jullie zijn TE LAAT!!! Mijn god we hadden het moeten filmen. Schreeuwen, dansen, springen we wisten niet waar we het zoeken moesten. Wat hadden we jullie even willen kussen en knuffelen. Hoe vet is dit!! Maar goed Ik stuur nog wel wat langer bericht het gaat jullie goed zo te horen en mis jullie echt!! Pas op jezelf en blijf genieten van dit grote avontuur.

xxjee van mij

• 23 Mei 2008 - 11:15

Peter:

Hey guys,

ik heb zooo hard zitten hopen dat ze de uitslag van PE nog gingen veranderen, maar boehoe!!! het bleef zoals het was.... :-)

Het moet echt wel tof zijn om nu terug te keren naar Granada en eindelijk iets deftigs te eten kunnen kopen (behalve de hotdogs), een lekker terrasje te mogen doen en met iedereen te mogen spreken!!!

Jullie verhalen over Bolivie hebben me doen watertanden om er zelf naartoe te gaan...maar het duikverhaal deze keer maakt nog veel meer "jaloersheid" bij me los.

Ik kan bijna niet wachten om julie verhalen over Fiji te lezen...

Heel veel plezier nog,

Peter

PS: de belgische krantenartikels over PE zend ik binnekort wel als pdf-je op

• 23 Mei 2008 - 12:19

Velli:

Nogmaals van harte gefeliciteerd, was erg spannend.

Wat een leegheid opeens op de tv, waar moeten je fans nu toch naar gaan kijken?

Het schijnt dat er seizoen 2 komt van de gouden kooi, dus als jullie terugkomen op naar het volgende programma!

Veel plezier! en inderdaad el salvador is a special place...

ciao,

• 23 Mei 2008 - 13:09

The Old Spook:

I warm myself to the idea this all may have had genetic causes. But then I was always the optimist. Well done both of you, pretty and exciting to watch, and clearly the result of some fast thinking and sweet smiles. The last gesture of M lighting up the cigar was magic. Stay safe wherever you are, pack the memories into that voluminous databank and simply enjoy. You have a lot of folk thinking about you.

• 23 Mei 2008 - 16:19

Van Doorn:

wij gaan het vanavond vieren in Den Haag met Bervoets, Bart en Jean. Eerstgenoemde heeft ook zijn laatste haren uit zijn hoofd getrokken woensdag aangezien jullie zijn jaarsalaris in 5 weken hebben gepakt... Helemaal klasse, mooie verhalen, zo jaloers! Geniet ervan.

• 23 Mei 2008 - 18:00

Romke En Cathy:

Ook wij hebben hartkloppingen gekregen bij het zien van het slot van de Peking Express. Op de eerste plaats prima dat dat andere stel verloren heeft ( wij houden niet zo van dat soort types) en natuurlijk fantastisch dat jullie gewonnen hebben! Heb meteen Inge gebeld en we hebben samen telefonisch gegild. Ondanks je brief Marlinde vonden wij jullie goed overkomen , althans zo kennen wij jullie. Maar wij hebben alleen de laatste afleveringen gezien. We genieten nog steeds van jullie verhalen en zijn ook nog steeds een beetje jaloers. Persoonlijk zou ik jullie niet aanraden om mee te doen aan de Gouden Kooi, maar misschien schiet door jullie deelname het peil omhoog! Maar voor het geld hoeven jullie het allang niet meer te proberen!! Geniet nog van het reizen en elkaar, liefs

• 24 Mei 2008 - 10:24

Lisanne:

He lieve Co en Mar!!

Gefeliciteerd met de overwinning, het was zoooo spannend!! Ik mis je wel hoor, zeker nu ik je ook niet elke week op tv meer kan bewonderen... Ik vond trouwens dat jullie helemaal niet anders overkwamen op tv, juist als het superleuke stel! Geniet nog lekker, fiji klinkt ook echt top en doe Tante Ineke en oom Peter de groeten als jullie in Townsville zijn aangekomen he!!
    Ben jaloers, want dat ziekenhuis waar ik elke dag moet zweten zonder er 1 cent voor te krijgen komt mij echt de strot uit....
    Oh Mar, Kyang en ik gaan naar Thailand over 2 weken! Nog tips? Wat is het beste/mooiste chilleiland?

xxxxxxxxxxxxxxxxxx Je nichie

• 24 Mei 2008 - 15:02

Femke:

Super leuk en indrukwekkend wat jullie meemaken zeg! Ben heel erg benieuwd naar de verhalen van Fiji! En inderdaad jullie waren echt fantastisch op tv,kwamen heel echt oprecht gezellig en leuk over met zn tweeen!

Have fun guys!

Kusjes Femke

• 24 Mei 2008 - 19:39

Su:

wooooowwww! echt vet allemaal xxx
    Kijk er niet van op als ik ook ineens in Fiji verschijn... :-) alleen de naam al belooft paradie!
    PS mar! ik heb Mr. Fa net gespoken! haha!

• 25 Mei 2008 - 20:25

Peroli:

He Marlinde en Co,

Allereerst wat onwijs gaaf dat jullie gewonnen hebben. Ik heb precies 1 aflevering gemist,.... laat dat nu net de finale uitzending geweest zijn maar nu lees ik dat jullie gewonnen hebben van die verschikkelijke Belg.. :-))) Perfect gedaan.

En nu dan? Dat is zowaar nog perfecter!!! Dit is super om zo de wereld te bekijken. Petra en ik hebben ook een beetje gereisd toen de kids er nog niet waren maar dat is niets vergeleken met wat jullie doen en zien. Het is heel leuk om de verhalen te lezen en een beetje mee te beleven wat jullie beleven.

We hopen dat jullie nog veel mooie dingen mogen zien en beleven. Veeel plezier op Fuji!! We zien de mooie verhalen wel tegemoet.

Groeten van Petra, Rob, Lisarose en Morris. ;-))

ps. Oma volgt jullie ook hoor en ze verteld trots over jullie als we op bezoek zijn :-)

• 26 Mei 2008 - 14:55

Angèle:

Hallo Marlinde en Mark!
    Van harte proficiat met jullie overwinning! Wij hebben geen aflevering
    gemist van P.E. en vooral de laatste was
    spannend! Wij dachten, ze worden vast 2e,
    maar 1e, dat was een verrassing! Dat geheim hebben jullie goed bewaard. Wij gaan 2 weken naar Sicilië, ook leuk hé, maar wel anders dan een wereldreis! Doe
    mijn zus en zwagertje de hartelijke groeten
    van ons, héél véél plezier verder!
    Angèle en Cock
    P.S. Nog bedankt verder voor alle leuke
    en spannende verhalen op jullie reis!

• 28 Mei 2008 - 05:31

Daf:

Lieve Mar!!
    Wat een fantastische verhalen!! Lees ze trouw allemaal...Ben zelf net terug van erg mooi avontuur in Budapest...ga je snel details mailen!! Veel plezier, voorzichtig zijn en geef Co een dikke kus van me!!! Veel liefs Dafffffff

• 28 Mei 2008 - 05:32

Daf:

En OJA.........GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!

• 15 Juni 2008 - 08:01

Nathalie:

Super late reactie, maar in alle hectiek hier in Nederland nu pas een momentje gehad om bij te lezen! Wat een verhaal! Ben benieuwd hoe jullie in de toekomst met de camper naar Zuid-Frabkrijk rijden,haha!
    Elke avond Tarzan betekende natuurlijk tv aan en hier en daar een stukje van peking meekrijgen op de momenten dat ik niet op het toneel stond. Mijn collega's vonden dat niet altijd chill maar accepteerden het omdat "maar het zijn mijn vrienden" op tv waren,haha!!
    Dikke kus voor jullie en vooral doorgaan met die verhalen. Gefeliciteerd schatjes, heel cool!!!!
    x Nath

• 14 September 2008 - 11:08

Jamila En Hassan :

hey dag schatjes;we zijn terug uit marocco heb er twee maanden gezeten supper ,zeg kommen jullie nog terug of niet ? ik lees altijd je briefen supper wat jullie toch alemaal doen oooooh ik wil ook en wereld reis belgie is nat en koud en stress de kids zijn lastig en hassan kan zaagen ;voor de rest is als oke kusjes tot binnen kort gr jam en hassan xxxxxxxxxxxx